Assalamualaikum warahmatullohi Wabarakatuh

Marquee

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih :)

21 tahun kdg2 angin molek , kdg2 dop berangan itu rutin harian online suke politik suke multimedia n programming , tp tk prnah faham ape yg lect ajar susah jatuh cinta , susah melafazkan , susah melupakan swimming

Manusia berusaha mendapatkan apa yang mereka inginkan , tanpa pengetahuan manusia , Manusia sudahpun dapat apa yang mereka perlukan , Ya Allah , Terima kasih

sepasang sepatu

tengah duduk rilex2 tetibe teringat sebuah cerita sepasang sepatu(kasut) , yang di ceritakan oleh seorang Pakcik aku dari Medan,Indonesia , Pakjo .. dulu Pakjo selalu datang rumah aku , tydo umah aku dan yang paling aku rindu ! pecal yg dy buat urm sedap he3 .. aku suke buat sjak , macam2 cerite aku buat mase form 2 dulu , Pakjo yang tertarik dengan sajak aku , terus ceritekan kisah yg sgt memberi pengajaran pada semua ! 

ade seorang perempuan miskin , anak tunggal yang selalu tidak bersyukur atas kurniaaNya .. ibunya yang bersusah payah mencari duit untuk membelikan sepatunya, tetapi masih tidak bersyukur .. syawal hampir tiba , tapi perempuan miskin itu masih tidak mahu membantu ibunya membuat persiapan , kerana marah dengan ibunya yang memebelikan sepatu murah untuknya ..  lalu keluar dari rumah .. dan pergi ke sebuah tasek , .. tiba tiba terdengar suara yang sangat merdu dari sebuah rumah .. perempun miskin itu tercari2 dan terjumpa sebuah rumah yang sangat besar lalu masuk tanpa izin , dan melihat seorang perempuan sedang duduk sambil menyanyi lalu perempuan miskin itu menegur , 'wahai perempuan kaya , suaramu begitu merdu , boleh mengubati hatiku yang sedang gundah' perempuan kaya itu terkejut lalu mempelawa perempuan miskin itu masuk 'inilah rutin harianku , kerana aku tidak bisa membuat apa2 , oh ya kamu berkata hatimu sedang gundah , apa yang membuat kamu begitu sedih' perempuan miskin itu menghampirinya lalu berkata , ' aku sedih marah sekali sama ibuku , janjinya mahu membeli sepatu yang mahal untuku , tapi lihat ,a ku hanya mendapat sepatu yang murah sahaja , alasanya ialah penat berkerja dibulan ramadhan ini' perempuan kaya itu tersenyum lalu berkata 'oh begitu , terus terang aku , kata , kamu lebih beruntung dari aku' perempuan itu bingung lalu bertanya ' mengapa kamu berkata begitu' perempuan kaya itu menjawab ' kerana kamu masih bisa memakai sepatu sedangkan aku tidak pernah punya sepatu ' perempuan miskin itu ketawa sambil menjawab 'ahh kamu ni , takkan sampai begitu , rumah besar , takkan ngak punya sepatu ? bah kan kamu bisa memiliki sepatu yang lebih lebih lebih dan lebih mahal dariku' perempuan kaya itu senyum dan mengangkat sedikit kainnya lalu berkata ' ia kamu benar , aku mahu memiliki sepatu yang mahal , aku bisa kok ! tapi lihat , aku ngak punya kaki , aku dilahirkan begini , oleh itu sejak kecil aku ngak pernah bisa merasai memakai sepatu bahkan memiliki sepatu , kerna itu aku kata kamu lebih beruntung dariku ,' perempuan miskin itu terkejut lalu bangkit , dan berkata ' sungguh aku tak percaya , sungguh aku menyesal sekali ' sambil menangis perempuan miskin itu menutupi mukanya kerana terlalu menyesal dengan ibunya , perempuan kaya itu masih tersenyum dengan tenang dan menjawab ' kadang2 Allah SWT ngak berikan kite 100% kesempurnaan , kerna itulah Allah Maha Adil , percayalah ibumu sayang sekali sama kamu cuma dy tidak bertenaga untuk membuktikanya , pergilah meminta maaf padanya sebelum akmu terlambat Salam buat ibumu , pergilah ..' perempuan miskin itu berlari pulang ke rumah , sesampai dirumah lalu perempuan itu memeluk ibunya mencium kedua tangan ibunya dan berkata 'ibu maafkan aku , janji aku , akan terima semua pemberianmu yang sangat bernilai , maafkan ku ibu' ibunya tersenyum dan menangis lalu berkata 'ibu maafkan kamu nak , tanpa sedikit rasa marah , ibu ikhlas nak , ibu tersangat menyayangimu nak '...


so , pengajaran yang aku dpaat dari cerita PakCik aku ni , adelah ,

  1. terimalah pemberianNya kerana Dia tidak akan pernah men sia siakan hidup hambaNya
  2. ibu lebih bernilai dari apa yang kamu miliki di dunia :)